dinsdag 14 maart 2017

Mijn vader en Theo Hiddema

Dit artikel vormde oorspronkelijk het tweede gedeelte uit het stuk De zelfhaat van Thierry Baudet dat om vormtechnisch redenen op 29 september 2017 in tweeën is opgesplitst.

...
Nu het over Forum voor Democratie gaat, even door naar de nummer twee van de lijst: de bekende advocaat, jurist en strafpleiter Theo Hiddema. Theo Hiddema werd in 1944 geboren in het Friese Holwerd, de contreien waar ik zelf opgroeide. Zijn vader was een welgestelde herenboer die in het hoogseizoen tot twintig man personeel in dienst had. Theo's vader maakte ver voor de oorlog de verkeerde keus. Hij meldde zich aan als lid van de NSB. Na de oorlog werd hij enige maanden geïnterneerd en tot een boete veroordeeld. Overigens zij gezegd dat hij zich niet bezondigde aan slechte daden. Nog meer moet natuurlijk benadrukt worden dat dit feit Theo Hiddema persoonlijk op geen enkele manier na te dragen is. Ook voor Hiddema's plaats op de lijst van FvD is het verleden van zijn vader totaal irrelevant. Overigens is het NSB lidmaatschap van Hiddema's vader geen geheim. In zijn biografie Mr. Hiddema strafpleiter, dandy, dwarsligger in 2014 te boek gesteld door journalist en schrijver Stan de Jong, spreekt hij vrijuit over deze geschiedenis.

Maar waarom dan toch hier genoemd? Drie redenen:

1. Op de laatste dag voor de verkiezingen gelden even andere normen, een beetje met modder gooien moet kunnen, zeker als het gaat om een partij met een lijsttrekker die zich bedient van valse methodes.

2. Baudets preoccupatie met en zijn scherpe oog voor de juiste afkomst en geboorte verklaart misschien de keuze voor de advocaat als zijn tweede man.

3. Maar deze twee punten waren niet aanleiding genoeg de familieachtergrond van Theo Hiddema in het licht te zetten. Daarvoor was een derde omstandigheid nodig. Eén trouwens die even irrelevant is als de punten 1 en 2, dat geef ik ronduit toe, maar wel één die voor mij persoonlijk de cirkel in dit verhaal rond maakt.

Ik moet daarvoor terug gaan naar mijn (bijna tien jaar geleden overleden) vader. Mijn vader werd in 1919 geboren in een gezin van een hoofdonderwijzer. Zoals bij zijn broers leek zijn bestemming te liggen in het onderwijs. Mijn vader dacht daar anders over. Al op zijn vijftiende had hij besloten boer te willen worden. Mijn grootvader bezat de wijsheid die keus te respecteren en steunde hem bij het verwezenlijken van dat ideaal.

De oorlog zette het leven op de kop, maar niettemin slaagde mijn vader erin het boerenvak in dienst bij anderen onder de knie te krijgen. Toen de "foute" herenboer Hiddema na de bevrijding zijn boerenbedrijf een half jaar niet mocht leiden, werd mijn vader van hogerhand aangesteld als bedrijfsleider. In zijn biografie laat Theo Hiddema weten dat hij nog wel eens een 'aardige correspondentie' over deze periode heeft ingezien. Op pagina 23 en 24 zijn deze zinsneden van hem te lezen:

'Intussen was op de boerderij van overheidswege een zaakwaarnemer geplaatst. Mijn moeder moest zich zien te redden met die man ..... en mijn moeder schreef terug hoe ze met die niets wetende knuppel van de overheid zat opgescheept .... Gaandeweg las je dat mijn moeder die zetboer op haar hand wist te krijgen.'

Toen ik deze regels las overwoog ik de heer Hiddema te benaderen met de vraag of hiermee mijn vader bedoeld werd. Ik liet het erbij, omdat daarover eigenlijk geen twijfel kon bestaan. Op een bepaalde manier meende ik zelfs elementen te herkennen. Het verhaal dat ik wel eens heb gehoord over hoe mijn vader jong en onervaren als hij was volkomen voor de leeuwen werd gegooid past in het beeld dat Theo Hiddema schetst.

Dit stuk is dan ook geenszins een trap in de richting van FvD politicus Theo Hiddema. Ik moet zelfs bekennen dat ik zijn optredens - los van de inhoud - niet zelden bepaald amusant vind. Zeker, Theo Hiddema is aanzienlijk beter te pruimen dan Baudet.

Wat uiteraard niet betekent dat ik hem graag plaats zie nemen in de Tweede Kamer. Helaas valt te vrezen dat beide heren niet meer van een verkiezing af te houden zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

(alleen mogelijk met ingelogd Google account, reacties worden meteen geplaatst)